Porady praktyków

Platformy do Webinarów

Sytuacja pandemiczna w 2020 roku wymusiła przejście wielu organizacji na korzystanie z narzędzi zdalnych do prowadzenia szkoleń, udostępniania danych wewnątrz firmy czy robienia spotkań zespołów projektowych.

Obecnie mamy dziesiątki, jeśli nie setki narzędzi pomocnych do prowadzenia spotkań projektowych, warsztatów szkoleniowych czy zdalnej pracy koncepcyjnych. Ceny z korzystania są bardzo zróżnicowane. W większości jest możliwość darmowego przetestowania w ograniczonej formie przez około miesiąca. Potem jest to opłata rzędu od kilkunastu dolarów do nawet ponad czterystu dolarów miesięcznie. Szczegółowe informacje są na stronach poszczególnych platform. 

Przyjrzyjmy się dwudziestu wybranym platformom do prowadzenia webinarów. Webianaria to spotkania wewnątrz firmy, spotkania szkoleniowe otwarte odpłatne lub bezpłatne dla kilku kilkunastu a nawet kilkuset osób. Webinarium ma ograniczone możliwości interakcji. Jest to głównie metoda wykładowa (prezentacyjna), podczas której uczestnicy najczęściej wykorzystują czat platformy do zadawania pytań i kontaktu prowadzącego z uczestnikami. Jest to zasadne, gdyż przy kilkudziesięciu czy kilkuset uczestnikach włączone mikrofony czy kamery mogą spowodować nie tylko chaos komunikacyjny, ale też obciążą łącze i sieć.

Co świadczy o tym, że oprogramowanie do webinarów jest dobre? To znaczy, że: ma wysoką jakość wideo na żywo, ułatwia nagrywanie i udostępnianie nagrań, monitoruje widzów (liczba osób, kto obecny itp.) umożliwia łatwy wgląd w czat. A wszystko to bez specjalnego wsparcia informatycznego. Wiele platform ma też możliwości: nagrywania webinarów, integracji z mediami społecznościowymi, zastosowania ankiet i głosowania do webinarów. Część z nich ma wersję polskojęzyczną.

Oto przykłady 20 wybranych platform do webinarów z zaznaczeniem ich atutów oraz dedykowanych do specjalnych zadań – kolejność alfabetyczna. 

Adobe Connect wspiera wydarzenia dużych organizacji marketingowych i agencji. Platforma umożliwia hosting filmów wideo, prowadzenie spotkań z klientami, udostępnianie dokumentów, jak też zoptymalizowanie pokoju hostingowego. Dzięki Adobe Connect można tworzyć unikatowe strony rejestracyjne, wykorzystywać różnorodność szablonów do środowiska wirtualnego. Łatwo też integruje się z oprogramowaniem CRM.

Adobe Connect: https://www.adobe.com/products/adobeconnect.html

AnyMeeting jest dobrym programem dla edukacji, strartupów i małych organizacji. Umożliwia transmisję wideo HD, udostępnienie ekranu oraz filmów w formacie MP4. Posiada też opcję wbudowanych ankiet. AnyMeeting oferuje analizy i wbudowane raporty, zapewnia jednoczesne prowadzenie do 6 prowadzących i do 1000 uczestników. Nie ma niestety opcji nadawania z urządzeń mobilnych.

AnyMeeting: https://www.intermedia.com/anymeeting-video-conferencing

BigMarker to platforma oparta na przeglądarce. Najlepiej sprawdzająca się do organizowania tzw. szczytów i konferencji wirtualnych. Możliwość przesyłania strumieniowego na żywo i odbioru relacji może być nawet do 10 tysięcy uczestników na raz. Towarzyszyć temu mogą materiały informacyjne, ankiety oraz moderowana sesja pytań i odpowiedzi. Nie ma również ograniczenia liczby prezenterów. Platforma udostępnia niestandardowe zaproszenia e-mail, pomoce, przypomnienia czy strony docelowej rejestracji. Jest możliwość konfiguracji z oprogramowaniem CRM.

BigMarker: https://www.bigmarker.com

ClicMeeting należy do jednej z najpopularniejszych platform do organizacji i prowadzenia webinarów. Platforma jest przystosowana głównie do używania przez małe i średnie firmy/organizacje. Przy instalacji platformy użytkownik otrzymuje pakiet instrukcji do konfiguracji webinariów. Do tego ClicMeeting umożliwia wgląd w statystyki poprzednich seminariów oraz poziom zainteresowania nadchodzącymi wydarzeniami.

ClicMeeting: https://clickmeeting.com/pl

DaCast jest platformą do webinariów i szkoleń online bez ograniczeń liczbowych widzów. Umożliwia transmisje na żywo w wysokiej rozdzielczości (strumieniowanie) do platform społecznościowych. Interfejs jest łatwy i szybki w konfiguracji. DaCast umożliwia dostęp do FTP (protokół transferu plików) oraz do usługi wideo na żądanie – VOD. Wraz z bezpiecznym hostingiem, klient uzyskuje całodobową obsługę pomocy technicznej.

DaCast: https://www.dacast.com

Demio to platforma z oprogramowaniem sprawdzającym się w zespołach marketingowych. Jest jednym z najlepszych narzędzi do prowadzenia wideokonferencji z możliwością nagrywania webinariów w chmurze. Demio zapewnia strumieniową transmisję na żywo w jakości HD. Poza tym platforma oferuje też wbudowane analizy, szeroką automatyzację oraz integrację z dowolnym narzędziem marketingowym.

Demio: https://demio.com

EasyWebinar jest bardzo przyjazną platformą dla firm dzięki zintegrowaniu technologii webinariów ze strategią marketingową. Wśród wielu możliwości program EasyWebinar ma wbudowany pakiet analityczny, integruje się w WordPress oraz umożliwia integrację między innymi z takimi narzędziami jak GetResponse czy MailChimp.

EasyWebinar: https://easywebinar.com/?affiliate=4994

EverWebinar uznany został za „najpotężniejszą zautomatyzowaną platformę do szkoleń online”.  Platforma ceniona jest przez małe i średnie firmy chcące zwiększyć sprzedaż za pomocą webinariów oraz generować potencjalnych klientów. Z ułatwień EverWebinar posiada system planowania blokujący niedostępne daty, automatycznie wykrywa strefy czasowe czy ma nieograniczony bezpłatny hosting dzięki niezawodnym serwerom w chmurze. Platforma oferuje też statystyki w czasie rzeczywistym oraz webinaria just-in-time.

EwerWebinar: https://home.everwebinar.com/index?r_done=1

GetResponse jest najlepszą platformą do połączenia webinariów z e-mail marketingu. Atutem jest dostępność listy mailingowej i programu do webinariów w jednej platformie. Sposób skonfigurowania webinariów jest bardzo szybki i prosty. GetResponse umożliwia korzystanie z automatycznego marketingu mailowego, ustawienie stron docelowych (ang. landing page), segmentację listy czy autoresponderów.

GetResponse: https://www.getresponse.pl

Google Hangouts jest całkowicie bezpłatnym rozwiązaniem, niewymagającym dodatkowego oprogramowania. Warunkiem jest posiadanie konta Google. Integruje się z YouTube i przeglądarką Chrome. Google Hangouts ograniczone jest do liczby 30 osób. Niestety nie oferuje innych funkcji marketingowych jak ankiety itp.

Google Hangouts: https://hangouts.google.com

GoToWebinar – platforma dedykowana jest głównie dla dużych firm i organizacji. Platforma ma bardzo sprawny mechanizm do zakładania spotkania i dalej do jego automatycznego organizowania i zarządzania wydarzeniem. GoToWebinar dysponuje też kilka wbudowanych szablonów seminariów integralnych, które zapewnią optymalne środowisko biznesowe. Umożliwia też użycie różnych funkcji poprawiających wrażenia z webinariów związanych z zarządzaniem wydarzeniami jak i elastycznym planowaniem.

GoToWebinar: https://www.gotomeeting.com/en-pl/webinar

Join.me jest programem do spotkań online, w tym webinariów przy użyciu przeglądarek lub urządzeń mobilnych. Możliwe jest dzielenie ekranu, przyznawanie roli prezentera (zarówno w wersji komputera jak i mobilnej), przekazywanie kontroli nad myszką, robienie notatek oraz nagrywania spotkania. W funkcji notatki można dodatkowo używać wirtualnego długopisu, zakreślacza, podświetlenia myszki. Tworzone notatki można udostępniać uczestnikom.

Join.me: https://www.join.me

Livestorm jest bardzo dobrą platformą do prezentacji produktów i szkoleń na żywo – w tym bardzo dobra do spotkań 1:1. Zautomatyzowane webinaria „na żądanie” bardzo dobrze sprawdzają się podczas kursów online oraz umożliwiają sekwencyjność nagrań. Rozbudowane możliwości konstruowania ankiet, sesji pytań bardzo dobrze angażują klientów podczas przeprowadzanych webinariów.

Livestorm: https://livestorm.co

Livestream jest narzędziem typowym do organizowania webinariów. Dedykowane jest do dużych firm i instytucji edukacyjnych. Nie ma limitu liczby uczestników. Livestream umożliwia przechowywanie oraz automatyczną rejestrację wszystkich seminariów w chmurze. Platforma oferuje też nieograniczoną analitykę strumieniową jak też umożliwia przesyłanie strumieniowe do Vimeo, YouTube oraz Facebook Live. Livestream udostępnia też dedykowaną pomoc telefoniczną do potrzeb webinariów oraz sprywatyzowany dostęp do wydarzenia.

Livestream: https://livestream.com

MyOwnConference należy do TOP 5 najlepszych światowych platform do prowadzenia webinarów i szkoleń online. Uczestnictwo w webinarium może odbywać się w przeglądarce na komputerze lub w urządzeniu mobilnym. Przy płatnych wersjach można umieścić logo i baner własnej organizacji podczas prowadzonego webinarium. Dzięki temu można przekierować uczestników na stronę www organizacji. Jest możliwość transmisji nagrań na YouTube i Vimeo.

MyOwnConference: https://myownconference.pl

Webex jest produktem firmy Cisco. Środowisko hosta może być dostosowane do indywidulanych wymagań biznesowych. Bardzo dobra platforma do organizowania spotkań wewnątrz średnich i dużych organizacji. Można organizować szkolenia i webinaria offline i online w jakości HD. Webex jest platformą umożliwiającą korzystanie z urządzeń mobilnych, jest łatwy w obsłudze i pracuje na wszystkich przeglądarkach internetowych. Webex umożliwia przyjęcie do 40 tysięcy osób.

Cisco Webex: https://www.cisco.com/c/pl_pl/products/conferencing/index.html

WebinarJam uważana za jedną z najlepszych wielozadaniowych platform do webinariów dla dużej liczby uczestników. Platforma WebinarJam umożliwia przesyłanie strumieniowe na dany kanał YouTube, przy jednoczesnym chronieniu linków do webinariów hasłami, jak też prowadzenie webinarium przez wielu prezenterów. Dodatkowo WebinarJam oferuje dwustronną komunikację z wykorzystaniem zaawansowanego czatu na żywo, czyli włączenie się uczestnikowi do rozmowy 1:1 z użyciem wideo. Platforma daje też możliwość dostarczenia pojawiających się okienek podczas prowadzenia webinarium, co pozwala, na przykład, na natychmiastowe zakupienie produktu czy usługi. 

WebinarJam: https://home.webinarjam.com/index?r_done=1

WebinarNinja jako platforma bardzo ceniona jest przez profesjonalnych coachów. Platforma umożliwia organizowanie czterech rodzajów wydarzeń: transmisji na żywo, zautomatyzowanego nagrania dostępnego na określonych zasadach, w seriach kilku tematycznych seminariów oraz hybrydowy (połączenie transmisji i nagranych filmów). Za WebinarNinja przemawia między innymi: natychmiastowe udostępnienie ekranu oraz uruchomienie czatu na żywo. Automatyzacja e-maili i kampanii kroplowych czy integracja z ponad 1000 aplikacjami z Zapier.

WebinarNinja: https://webinarninja.com

WebinarsOnAir jest bardzo przyjazną platformą dla użytkownika z wieloma funkcjami. Pozwala na skonfigurowanie własnego pokoju oraz stosowanie ankiet wbudowanych w samo webinarium. Można śledzić liczbę odbiorców oraz współczynnik konwersacji. Przewiduje prowadzenie do 10 mówców jednocześnie. Można zaplanować seminarium do maksymalnie 50 tysięcy uczestników.

WebinarsOnAir kanał YouToube: https://www.youtube.com/user/webinarsonair

Zoom jest obecnie jedną z najbardziej popularnych i dostępnych platform do webinariów. Sam program umiejscowiony w chmurze jest bardzo intuicyjny. Zoom umożliwia użytkownikom udostępnianie ekranu i aplikacji. Obraz i dźwięk są w wersji HD. Kopie zapasowe każdego nagrywanego spotkania przechowywane są w chmurze. Bardzo dobrze sprawdza się w szkoleniach. Posiada wirtualną tablicę oraz możliwość podzielenie uczestników w grupy w wirtualnych pokojach. Zoom pozwala na publiczne i prywatne czaty między uczestnikami webinariów. Natomiast nie ma funkcji marketingowych i automatyzacji.

Zoom: https://zoom-us.pl/

About Wojciech Szymczak

Trener - konsultant zarządzania, coach ICC z ponad 20-letnim doświadczeniem w pracy z organizacjami, urzędami i firmami.
View all posts by Wojciech Szymczak →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *