Projekty

Programy komputerowe w zarządzaniu projektami

Jeśli zarządzamy projektami, to możemy do tego wykorzystywać różnorodne oprzyrządowanie softwarowe. Mamy dostęp do wielu aplikacji czy programów do zainstalowania na komputerze, tablecie czy smartfonie, które nas wspomogą w zarządzaniu projektami. W swojej specyfikacji aplikacje do zarządzania projektami dają wiele możliwości uporządkowania komunikacji w projekcie, czy, możliwość uprządkowania obowiązków, rejestrów oraz – co może we współczesnych czasach najistotniejsze –  możliwość współpracy w rozproszonym zespole projektowym.

Poniżej przestawiam swoje (subiektywne) zestawienie narzędzi do zarządzania projektami. Jednak co ważne to dają one możliwość ich darmowego ich przetestowania.

Jeśli będziemy wybierali aplikację do realizowanego projektu, to zwróćcie uwagę na czynniki, które wystąpią w różnych aplikacjach:

  • zakres (rozległość) realizowanego projektu
  • konieczność integracji z innymi aplikacjami i sposoby synchronizacji danych
  • możliwość bezpłatnego testowania
  • styl pracy, intuicyjny interfejs
  • możliwość umieszczania, pobierania oraz przesyłania załączników
  • wielkość organizacji w tym liczba pracowników
  • główny widok projektu (zadania, cele) również w wersji mobilnej
  • możliwość korzystania z wersji mobilnej (smartfon, tablet)
  • stopień zaawansowania aplikacji, dostosowany do przyszłych użytkowników
  • warunki świadczenia usług oraz polityka prywatności
  • zawartość wariantów w opcjach płatnych

Wybrane programy komputerowe

Oto wybrane programy komputerowe, które można wykorzystywać w zarządzaniu projektami. Większość z nich posiada opcję sprawdzenia ich w wersji bezpłatnej. By nie preferować któregoś z nich umieściłem je w kolejności alfabetycznej. Pod nimi znajdziecie linki do stron, gdzie są pełniej opisane.

  • ActiveCollab jest jednym z najbardziej rozbudowanych programów do zarządzania projektami – umożliwiający prowadzenie nieograniczonej liczby projektów – z takimi funkcjami jak m. in. śledzenie czasu, kamienie milowe, zarządzanie plikami, zgłaszanie błędów, ustalanie praw dla użytkowników.
  • assembla jest rozbudowanym programem z takimi funkcjami jak m. in. zarządzanie zadaniami, kamienie milowe, fora dyskusyjne, nadawanie uprawnień użytkownikom, zgłaszanie błędów, zarządzanie zadaniami w czasie
  • Basecamp jest bardzo użytecznym program do tworzenia listy dokumentów oraz ich sprawnego ładowani i przechowywania. Realizowane zadania mają termin i czas wykonania. Istnieje możliwość wprowadzania punktów kontrolnych. W kalendarzu występuje opcja współdzielenia z innymi użytkownikami.
  • Isidio daje możliwość komunikacji klient – projekt. Posiada listę zadań i kalendarz projektu. Idea pracy w Isidio oparta jest na idei kamieni milowych. Realizowane etapy i zadania mogą być podsumowywane w firmie raportów i wykresów.
  • Kanban Tool prócz standardowych funkcji jak zarządzanie projektem, zarządzanie zespołami oraz kontroli czasu pracy etapów projektu posiada możliwość kontrolowania i eliminowania błędów projektowych.
  • MS Project jest rozbudowaną aplikacją do zarządzania projektami. Umożliwia tworzenie między innymi: tworzenia i zarządzania budżetem projektu, tworzenie i edycję harmonogramów, możliwość pracy osób nad dokumentami, automatyczną identyfikację problemów. Wspomaga też zarządzanie projektem przez używanie szablonów i raz wiele możliwości wizualnych,
  • Nozbe posiada funkcje współdzielenia projektu z możliwością delegowania zadań i umieszczania komentarzy. Nozbe posiada możliwość pracy kilku osobób nad wybranym dokumentem.
  • Podio umożliwia utworzenie dla całego zespołu projektowego przestrzeni roboczych z podziałem na podrojekty, czy zadania poszczególnych zespołów. Umożliwia też monitorowanie kilku projektów jednocześnie.
  • ProjectShelf służy do planowania i monitorowaniem realizacji projektu. Prócz kalendarza i komunikatora ma też funkcję wymiany doświadczeń przez forum. Użyteczną funkcją może być generowanie raportu przedstawiającego w graficzny sposób etap realizacji projektu przez daną osobę, czy cały zespół.
  • Redmine obsługuje wiele baz danych. Z użytecznych funkcji posiada: tworzenie wykresów Gantta, kalendarz, możliwość zgłaszania błędów, zarządzanie zadaniami oraz kanały i powiadomienia e-mail.
  • Remember the milk poprawia efektywność realizowanych zadań. Realizowanym zadaniom można przypisać konkretną lokalizację. W wersjach mobilnych jest możliwość zainstalowania widżetów.
  • Task Manager usprawnia komunikację w projekcie, w tym różne możliwości systematyzowania otrzymywanych wiadomości mailowych. Task Manager umożliwia oznaczanie wykonywanych zadań w zależności od terminu wykonania i ich ważności.
  • TeamLab jest wielozadaniową platformą do zarządzania projektami i tworzenia sieci społecznościowej w organizacji. Najważniejsze funkcje TeamLab to kamienie milowe, zarządzanie zadaniami w czasie, komunikator, narzędzia społecznościowe (blogi, fora).
  • Trello pozwala edytować i rozdzielać zadania. Umożliwia synchronizować dane z opcją wglądu do nich przez wszystkich użytkowników. Na bocznym pasku widoczna jest aktywność pozostałych użytkowników.
  • Wunderlist jest narzędziem dostępnych na różnych platformach i przeglądarkach. Pozwala na wspólną prace nawet bardzo rozbudowanym zespołom, wprowadzając jasność i przejrzystość zadań realizowanych przez poszczególne osoby.

Źródła i strony do inspiracji charakteryzujące różne programy do zarządzania projektami:

http://informatykawfirmie.pl/systemy-informatyczne/projekty-i-zasoby-ludzkie/68-5-najlepszych-darmowych-programow-do-zarzadzania-projektami

http://4pm.pl/artykuly/5-najlepszych-programow-do-zarzadzania-projektami

http://opracyzdalnej.pl/10-narzedzi-do-planowania-i-zarzadzania-projektami/

 

 

 

About Wojciech Szymczak

Trener - konsultant zarządzania, coach ICC z ponad 20-letnim doświadczeniem w pracy z organizacjami, urzędami i firmami.
View all posts by Wojciech Szymczak →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *