Metody

Strategia Walta Disneya

Walt Disney był jednym z najbardziej wpływowych ludzi XX wieku: amerykański producent filmowy, wizjoner i filantrop. Stworzył imperium bajkowe The Walt Disney Company. Przy tworzeniu swoich filmów czy innych aktywności (np. park rozrywki) Walt Disney opracował metodę do wymyślania i analizy swoich pomysłów.

Walt Disney podczas planowania swoich działań przechodził ze swoimi pracownikami przez 3 etapy. Zaczynał od etapu Marzyciela, później przechodził w perspektywę Realisty. Końcowym etapem było spojrzenie na projekt oczami Krytyka. Po tym ponownie zaczynał kolejny cykl i ponownie zaczynał od Marzyciela by przez Realistę zakończyć na pozycji Krytyka.

Kim były te postacie, poprzez pryzmat których przyglądał się wraz z pracownikami swoim pomysłom?

MARZYCIEL

Na początku uruchamiał swoją wyobraźnię. Rozbudzał ją by stworzyć fascynujące wizje swoich celów. Jako Marzyciel skupiał się na wymyślaniu dowolnych rzeczy bez wszelkich ograniczeń. Hasło przewodnie to: wszystko jest dopuszczalne i nie ma rzeczy niemożliwych.

Przykładowe pytania marzyciela:

  • Jakie jest Twoje marzenie?
  • Jak wyglądałby idealny projekt?
  • Co dzięki projektowi się zadzieje?
  • Kim się staniesz, gdy osiągniesz cel?

REALISTA

Będąc w pozycji Realisty analizował, ile z tego wszystkiego, co sobie wymarzył jest realne do wykonania. Będąc realistą określał swoje zasoby, czas i możliwości wykonania danego projektu. Określał też zadania i potrzeby, jeśli chodzi o swój zespół realizujący dany projekt. Był to moment szacowania całego przedsięwzięcia. Kiedy już to było gotowe, przechodził do ostatniego etapu – Krytyka

Przykładowe pytania Realisty

  • Jakie zasoby (materiałowe, finansowe, czasowe) są potrzebne do realizacji celu?
  • Jak możesz rozplanować swój projekt/zadanie w czasie?
  • Kto lub co może Ci w tym pomóc?
  • Jak zweryfikujesz sposób osiągnięcia celu?
  • Czego potrzeba, by projekt/zadanie zostało osiągnięte?
  • Jak podzielisz zadania i odpowiedzialność między osobami?

KRYTYK

Zadaniem pozycji Krytyka jest znalezienie możliwych utrudnień i przeszkód realizacji tego przedsięwzięcia. Jako Krytyk Disney szukał słabych punktów swojego planu. Określał też miejsca, gdzie występowało prawdopodobieństwo niepowodzenia. To na tym etapie określa się punkty krytyczne projektu/przedsięwzięcia.

Przykładowe pytania Krytyka

  • Co może się nie udać?
  • O czym zapomniano planując przedsięwzięcie?
  • W jako sposób należy przeformułować plan?
  • Kto konkretnie jest odbiorcą projektu?
  • Które punkty realizacji projektu są krytyczne?
  • Gdzie są słabe punkty strategii?
  • O co należy uzupełnić scenariusz działań

Gdy Walt Disney miał już skrystalizowaną pełną wizję swojego przedsięwzięcia, to mógł przejść do jego realizacji. Jednak w większości wracał do pozycji Marzyciela, by ponownie przejść przez wszystkie trzy etapy. Metoda Walta Disneya pomaga zbalansować marzenia i rzeczywistość w celu realizacji realnych przedsięwzięć osobistych jak i organizacyjnych.

Tagged , , , , , ,

About Wojciech Szymczak

Trener - konsultant zarządzania, coach ICC z ponad 20-letnim doświadczeniem w pracy z organizacjami, urzędami i firmami.
View all posts by Wojciech Szymczak →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *